U bent hier

FASO Nieuwsbrief 2018-3

FASO Nieuwsbrief 2018-3
19 mei 2018

Beste lezer,

Bij het verschijnen van deze Nieuwsbrief heeft de lente in feite al plaats gemaakt voor de zomer en spelen we dus het tweede deel uit Vivaldi’s Jaargetijden 'De Zomer’ op een te vroeg tijdstip. Maar het is er daarom niet minder mooi om; integendeel. Er zijn momenteel (tussen de vele vakanties en feestdagen door) ontelbaar veel concerten in voorbereiding. Nog EEN keer aandacht voor het Nationale Concours voor Jeugdsymfonieorkesten, vanwege de grote finale op zaterdag 26 mei. Het belooft een mooi en bijzonder muziekfeest te worden. Gaat dat horen, dus!

Ook deze keer krijgt de bibliotheek ruim aandacht met Jurriaan Andriessen voor het voetlicht en een aantal nieuwe aanwinsten. Heeft u wel eens ‘gesnuffeld’ in de catalogus? Heel verrassend om dat te doen.

‘Mijn Favoriet’ heeft voor de tweede keer de Negende Symfonie van Sjostakowitsch als onderwerp (zie ook Nieuwsbrief 2016-1; Pieter de Oude), maar dit ongeëvenaarde stuk mag wel vaker onder de aandacht gebracht worden. Verder aandacht voor het Orlando Festival (Kerkrade en omgeving) en, dichter bij huis, het ‘media concert’ van het Goois Symfonie Orkest (GSO) in het gebouw van de Omroep op zondag 10 juni. Het Kessels Muziek Instrumenten Museum in Tilburg nodigt, zeker na het lezen van het artikel in deze NB, uit tot een bezoek en Vereniging Huismuziek heeft een interessant aanbod aan cursussen.

We wensen u een goede concertvoorbereiding en veel leesplezier.

De redactie (Ninon Vis, Sanneke Hendrich-van der Ouw, Geert Vinke en Wil Senden)

Van de bestuurstafel

Internationaal

Rond Hemelvaart vond het 11e Europese Orkesten Festival plaats in Bergen, Noorwegen. Onze FASO collega-orkesten het Domstad Jeugdorkest en het Drents Symfonie Orkest deden mee en hebben van zich laten horen. Prachtig dat zij meededen!

 

Tijdens het festival ook:

- een ledenvergadering van de European Orchestra Federation (EOFed). FASO wordt in het bestuur van de EOFed vertegenwoordigd door Gerbrand Kotting (vice-voorzitter);

- een bijeenkomst van de World Federation of Amateur Orchestras (WFAO).

In de volgende Nieuwsbrief wordt uitvoerig stil gestaan bij dit tweejaarlijkse muziekfeest.

Gerbrand Kotting en Nelleke Geusebroek doen dan verslag.

 

De Europese unie heeft nu een raad/bureau voor (amateur) muziek, de European Music Council. EOFed staat in frequent contact daarmee en ook FASO heeft input gegeven over de beoefening van amateurmuziek in Nederland. EMC heeft in maart The European Agenda for Music gepubliceerd. Hierin staat beschreven hoe de muzieksector sterk kan blijven in een snel veranderende wereld. #EUagenda4music
 

Hulp gevraagd

De volgende klus in de FASO-bibliotheek is alweer begonnen: het aanbrengen van nieuwe etiketten op alle dozen. Mocht u een handje willen helpen….. secretaris@faso.eu

 

Mocht u de FASO meer willen helpen, namelijk door tweede secretaris te worden, dan horen wij het graag via secretaris@faso.eu. Wij bieden een fijn en actief bestuur dat zich met heel praktische zaken bezig houdt maar ook met de toekomst van de orkestmuziek. De taken tussen eerste en tweede secretaris zullen in overleg verdeeld worden.

 

AVG

De service van de FASO omvat steeds meer advies richting de leden. In de laatste tijd zijn er dan ook verschillende berichten uitgegaan met handvatten voor het uitvoeren van de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG

 

FASO-speeldag

Informatie over de volgende speeldag (in het najaar) volgt nog via website, direct mail en bestuursbericht.

 

Nelleke Geusebroek, secretaris

Jurriaan Andriessen

Aandacht voor Nederlandse muziek van na 1900 in de bibliotheek

Onze bibliotheek bevat aardig wat muziek van Nederlandse componisten. Jammer genoeg  liggen hun composities veelal maar ‘te liggen’. Daarom zijn wij in de vorige editie (2018-2b) een voortlopende serie van korte stukjes gestart om muziek ‘van eigen bodem’ van na 1900 onder de aandacht te brengen. Het spits werd afgebeten met Julius Röntgen; nu aandacht voor Jurriaan Andriessen.


Jurriaan Andriessen; ook de moeite waard om te ontdekken
Algemene informatie

Jurriaan Andriessen (1925-1996), zoon van de bekende componist Hendrik Andriessen en oudere broer van Louis Andriessen, was ook bekend onder het pseudoniem Leslie Cool.

 

Jurriaan studeerde muziek/compositie bij zijn vader, piano bij Gerard Hengeveld en André Jurres en directie bij Willem van Otterloo aan het Utrechts Conservatorium. Na zijn examens in 1947 verbleef hij enkele maanden in Parijs met het doel om filmmuziek te studeren en werkte daar ook aan muziek voor een aantal poppenfims. In die tijd studeerde hij ook compositie bij Olivier Messiaen. 

Terug in Nederland kreeg hij de opdracht toneelmuziek voor het openluchtspel Het monsterlijke uur te schrijven ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van koningin Wilhelmina der Nederlanden. Voor dit werk (1948) mocht hij de eerste Johan Wagenaar-prijs in ontvangst nemen. Van 1949 tot 1953 studeerde hij in de Verenigde Staten (Boston en Tanglewood) bij de Russische dirigent/componist Aaron Copland. Weer terug in Europa maakte hij studiereizen naar Italië en Duitsland.

Jurriaan ontwikkelde zich tot een veelzijdig componist die ook internationaal erkenning vond.

Hij schreef muziek voor toneel, film en hoor- en luisterspelen en was muzikaal adviseur en componist bij de Haagse Comedie, waarvoor hij veel toneelmuziek componeerde.

Zijn omvangrijk oeuvre omvat acht symfonieën, drie opera’s, concerten, kamermuziek, werken voor blaasmuziek en enkele missen. Hij schreef voornamelijk in opdracht en veelal met een thema dat duidelijk bij de opdracht aansloot. Voorbeelden daarvan zijn de Berkshire Symphonics (in opdracht van de Nederlandse regering) en de symfonische rhapsodie Thai (t.g.v. het statiebezoek van Koning Bumibol aan Nederland). Deze benoemde hem tot Ridder in de Orde van de Witte Olifant. In 1972 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

 

Werken in de Fasobibliotheek:

  • Entrata Festiva t.g.v. het huwelijk van H.K.H. Prinses Beatrix (3 min) (alleen partituur)
  • Rococo Concerto voor klarinet en orkest (11 min)
  • Movimento ostinato in C (3 min)
  • Sinfonia dell’arte voor 8 blazers (12 min)

Nieuwe aanwinsten in de bibliotheek

Onze bibliotheek bevat meer dan 5000 sets muziek en nog steeds komt er muziek bij. Als u op de home page van de FASO - www.faso.eu - bent, ziet u in de rechterkolom, 4e rubriek van boven, een kort overzicht van ‘nieuwe aanwinsten’. Deze nieuwe werken zijn veelal aangeschaft op aanvraag van orkesten. Mocht u ook een werk willen spelen dat nog niet in de bibliotheek aanwezig is, dan kunt u een verzoek hiertoe indienen via: bibliothecaris@faso.eu (Piet van den Heuvel).

 

In 2018 zijn tot nu de volgende nieuwe werken in de bibliotheek opgenomen:

apr 2018 - 48841 - Nicolai - Mass in D

mrt 2018 - 48751 - Niet - De gelaarsde kat voor vertelstem en symfonie-orkest

feb 2018 - 48741 - Dam - Summer Jam !

feb 2018 - 48731 - Shore - The Lord of the Rings Suite from The fellowship of the Ring

feb 2018 - 48721 - Webern - Passacaglia opus 1

jan 2018 - 11381 - Beethoven - Die Ruinen von Athen opus 113: nr. 5 Turkse mars opus 114

jan 2018 - 48671 - Caldara - Sinfonia no 3 "La morte d'Abel"

jan 2018 - 48661 - Parry - Symphonie nummer 3 in C The English

 

Sjostakovitch
Louis Stotijn met zijn fagot

Mijn Favoriet

Sjos 9 onder Louis Stotijn!

Dit is hem, mijn favoriete muziekstuk: Sjostakovich Symfonie nr. 9.

Het is 1992, het NSO (Nederlands Studenten Orkest) viert zijn zoveelste lustrum en in het Concertgebouw spelen we met 4 generaties NSO orkesten. Wij spelen Sjos 9 o.l.v. Louis Stotijn.

Ik had de mazzel als fluitist/piccolospeler een keer mee te kunnen spelen in 1979, het enige jaar dat mijn co-schappen diergeneeskunde het toelieten om er zomaar een maand tussenuit te zijn. Andere jaren was het examentijd, dus… geen NSO. De Sheherezade van Rimsky Korsakov was een geweldige kluif voor de piccolo, maar de 9e Sjos was nog leuker!

 

In het eerste deel mag de piccolo een heerlijke solo spelen, beetje tricky, maar te doen! Maar dan dat tweede deel, aan het eind, die lange liggende Fis…. Tijdens de repetities opperde Stotijn de mogelijkheid om het pizzicatomotief van de strijkers wat daaronder gespeeld wordt en enkele malen herhaald, een keertje minder te laten spelen. Hoeft niet vond ik. Ja, dat het op het concert in tempo een beetje langzamer ging dan op de repetities was niet gepland!

Ik was nog maar kort getrouwd en had bovendien een paar enthousiaste collega dierenartsen meegetroond naar Amsterdam, en manlief en collega’s hielden tijdens mijn lange noot de adem in. Later hoorde ik dat rondom hen overal de adem sissend uit de longen ontsnapte in een algehele publieke zucht! Hoe mooi is het gevoel dat je in je eentje op zo’n heel klein fluitje in die superieure concertzaal het publiek weet te vangen!

 

Tweede reden waarom ik vaak terugdenk aan dit stuk is dat tijdens de eerste repetitie Stotijn aftikte na de fagotsolo in het vierde deel, het largo. Iedereen verbaasd en een beetje in de war, het ging toch goed?

Dat was het inderdaad: het ging zo goed dat Stotijn emotioneel vertelde dat hij wel even moest stoppen omdat “die jongen daar zo godvergeten mooi die solo zit te spelen en wel op mijn fagot!”.

De fagottist had zijn fagot van Louis Stotijn gekocht, wat het definitieve einde van Stotijns fagotspelen had betekend en speelde ontroerend mooi de beroemde solo. Elke keer dat ik hem hoor voel ik nog de emotie van Stotijn op dat moment.

Een warm bad aan herinneringen aan deze geweldige muziek! Misschien ooit nog eens zelf die fagotsolo?

 

Yolande Krooshof

 

Yolande Krooshof (Zutphen, 1954) deed haar eerste orkestervaring op als fluitiste in het Oost Gelders Symfonie Orkest, een samensmelting van het Zutphens en het Doetinchems SO. Sinds 15 jaar speelt zij naast de fluit ook fagot. Zij speelt nu fluit in het Goois Symfonie Orkest in Hilversum en fagot in het AdHoc Orkest Utrecht. In beide orkesten is zij ook bestuurslid. Naast de orkesten speelt zij op beide instrumenten in een blaaskwintet en met de fagot in een blaasoctet.

In het dagelijkse leven was Yolande tot enkele jaren geleden als dierenarts specialist in Hilversum werkzaam.

Ludwig van Beethoven

FASO leden krijgen korting

Beethoven cursus bij het Concertgebouw

Beethoven de Mythe - een interessante lezing over Beethoven.
Welk verhaal vertelt de muziek van Beethoven? Schudde hij het stuk zo uit zijn mouw, of ploeterde hij eindeloos met melodieën en ritmes? Waarom worden mensen soms al honderden jaren geraakt door zijn muziek? 'Vrij snel na zijn dood werd Beethoven gezien als de Messias van de nieuwe kunst', zegt Michel Khalifa. Een generatie na zijn dood gold Beethovens muziek als het allerhoogste dat ooit gecomponeerd was en had zijn werk een voorbeeldfunctie voor nieuwe klassieke muziek. Nog steeds is zijn muziek zeer geliefd. Bij veel staatsplechtigheden is zijn Negende symfonie vaste prik. Tijdens deze cursusavond gaat Michel Khalifa op zoek naar mogelijke verklaringen voor de wereldwijde populariteit van Beethoven. 'Niet alleen zijn muziek, maar ook alles wat hij heeft bereikt ondanks zijn doofheid, wekt bewondering op.'

Beethoven de Mythe

Maandag 28 mei van 20.00 uur tot 22.00 uur.

Door: Michel Khalifa

Speciaal voor FASO leden is er nu een speciale aanbieding. U betaalt nu slechts € 25  inclusief drankje i.p.v. € 35.

www.concertgebouw.nl; als u op de betaalpagina de actiecode "cursusFaso'' invult, wordt uw korting automatisch verwerkt.

Nationaal Concours Jeugdsymfonieorkesten 2018

NCJSO-finale in De Doelen op zaterdag 26 mei

Aan de zesde editie van het Nationaal Concours voor Jeugdsymfonieorkesten deden elf orkesten mee, verdeeld over drie afdelingen. In de vorige edities van deze Nieuwsbrief hebben wij daarover uitvoerig bericht gegeven. Op zaterdag 26 mei a.s. (van 12.00 tot 18.30) vindt de ‘Grande Finale’ van de zes geplaatste orkesten plaats in de Grote Zaal van De Doelen in Rotterdam met als deelnemers:
 

* Almeers Jeugd Symfonie Orkest junior o.l.v. Hans Welle
* OpStreek Jeugd Symfonie Orkest o.l.v. Daan Welle
* Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest o.l.v. Jim Roodnat
* Jeugdsymfonieorkest Bloembollenstreek o.l.v. Erik Waerts
* Young Talent Orchestra o.l.v. Mikhail Zemtsov
* Euregio Jeugdorkest o.l.v. Hans Casteleyn

 

De dagindeling is als volgt:

3e divisie:
12:00 uur: Opstreek Jeugdsymfonieorkest
12:45 uur: Almeers Jeugd Symfonie Orkest - AJSO junior
2e divisie:
13:40 uur: Symfonieorkest Bloembollenstreek
14:35 uur: Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest
1e divisie:
15:30 uur: Euregio Jeugdorkest
16:35 uur: YTO - Young Talent Orchestra

17:25 uur: slotact
18:00 uur: juryuitslag en prijsuitreiking

Voor meer informatie zie: www.jijspeelttochook.nl  
Het concours is eveneens te volgen via www.facebook.com/jijspeelttochook

Hier moet u bij zijn!

Matthew Midgley, contrabas

Bijzonder concert Con Sequenza Delft dankzij jubileum RPhO

Het Delftse Kamerorkest Con Sequenza voert op zondag 27 mei het Contrabasconcert van Serge Koussevitzky uit, met als solist de eerste bassist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Matthew Midgley. Dat is het gevolg van een jubileumactie van het RPhO, dat dit jaar honderd jaar bestaat. Wanneer de leden van een amateurorkest kans zouden zien minimaal 40 entreekaarten af te nemen van het RphO-programma van 2017/2018, dan zou het jubilerende orkest kosteloos een solist uit het orkest beschikbaar stellen aan het amateurgezelschap. En dat is gelukt!

Op het programma staan tevens de Pavane pour une Infante Défunte van Ravel; de Suite Masques et Bergamasques van Fauré en de Vierde Symfonie van Niels Gade.

Het concert onder leiding van vaste dirigent Martin van der Brugge, vindt plaats in de Stanislaskapel, Westplantsoen 73 in Delft en begint om 14.30 uur. De toegang is gratis (vrijwillige bijdrage). Nadere informatie op www.consequenza.nl.

Peter Greve en Rik van Linden van den Heuvel

Jubilea in mediastad Hilversum

Groot feest in Hilversum. Daar wordt niet alleen ‘Hilversum 100 jaar Mediastad’ gevierd, maar ook de jubilea van het Goois Symfonie Orkest (GSO, 35 jaar), de Christelijke Oratorium Vereniging (COV 90 jaar) en City Orkest (70 jaar). Ter gelegenheid daarvan worden twee premières uitgevoerd van werken van de componisten Ruud Bos en Peter Greve: ‘Hille’ en ‘Thuiskomst’. Deze werken zijn tot stand gekomen in opdracht van het GSO en met subsidie van de gemeente Hilversum.  

 

In ‘Hille’ komt een oude legende over het ontstaan van de naam ‘Hilversum’ tot leven. Het werk is geschreven voor symfonieorkest, koor en bariton. Het GSO en de COV nemen het muzikale deel voor hun rekening en de verteller is zanger/acteur Bert Simhoffer. 

‘Thuiskomst’ is een klankverhaal voor koor en orkest, dat de ontwikkeling van adolescent tot volwassene tot uitbeelding brengt. Tijdens de uitvoering wordt het verloop van de handeling geïllustreerd met geprojecteerde lichtbeelden van Rik van Linden van den Heuvel. 

In ‘Five Mystical Songs’, van Ralph Vaughan Williams, worden oude religieuze gedichten van George Herbert voorgedragen. Dit werk voor koor, bariton en orkest wordt ten gehore gebracht door de COV en Bert Simhoffer, onder begeleiding van het GSO. 

Het City Orkest speelt een medley van Rogier van Otterloo met ‘Op Hoop van Zegen’ - ‘Soldaat van Oranje’- ‘Help, de dokter verzuipt’- ‘Turks Fruit’ - ‘München ’74’ en ‘Rondo I’ met als fluitiste Mirjam van der Maas. 

 

Na afloop in de hal bij Café Elling een optreden van het City Orkest m.m.v. Derk de Kloet, zang.

Het GSO staat onder leiding van Joost Geevers, de dirigent van de COV is Piet Roorda en van het City Orkest Pieter van den Dolder.

 

Uitvoeringen op zaterdag en zondag 9 en 10 juni in MCO, Heuvellaan 33.

 
Kaarten reserveren via de website van het MCO: www.mcogebouw.nl/agenda

Info: www.gooissymfonieorkest.nl 

Orlando Festival 2018

De kaartverkoop voor het 37e Orlando Festival is geopend! Het festival vindt dit jaar plaats van 9 tot 19 augustus 2018. De programmering bevat ‘Goud van Oud’ en veel nieuwe ontdekkingen! Uit alle stijlperiodes komt muziek voorbij: de Vier Jaargetijden en een Fagotconcert van Vivaldi, veel muziek van Bach, werken uit de klassieke periode, de romantiek, de 20e én de 21e eeuw, en daarbij ook nog eens veel aandacht voor Nederlandse kamermuziek. Zo staat Nederlands beroemdste levende componist Louis Andriessen in 2018 centraal: 23 van zijn kamermuziekwerken worden uitgevoerd door 21 van de 29 Orlando musici. De componist zal enkele dagen op Orlando aanwezig zijn, om met de musici te repeteren.
Ook voor slagwerkliefhebbers is Orlando interessant: dit zal te horen zijn in muziek van Andriessen en Mahler, maar ook in Bartók’s fameuze Sonate voor twee pianisten en twee slagwerkers.

Wil je naast het festival bijwonen ook zelf deelnemen? Dat kan met je eigen kamermuziekensemble! Maar ook als je geen (compleet) ensemble hebt, ben je welkom. De ervaren Orlando-musici stellen ad hoc ensembles samen; alle instrumentalisten zijn welkom. Naast deelname aan lessen en repetities met je ensemble kun je ook individuele instrumentale lessen boeken, luisteren naar masterclasses en genieten van de vele concerten op mooie locaties in Limburg. Inschrijven voor deelname kan tot 1 juni.

Kijk voor meer informatie op de Orlando website, www.orlandofestival.nl

Een levend museum waar muziek in zit!

Kessels Muziek Instrumenten Museum Tilburg

Er zit volop muziek in het Muziek Instrumenten Museum in Tilburg. In een voormalig fabriekspand pal naast het Textielmuseum herleeft de roemruchte geschiedenis van Mathieu Kessels' muziekhandel. Bijna zeventig jaar lang voorzag hij muziekkorpsen in binnen- en buitenland van instrumenten, vaandels en bladmuziek. Dat Tilburg tegenwoordig een rijk muzikaal leven heeft, is niet in de laatste plaats te danken aan Matthieu Kessels. Deze ondernemer, musicus, organisator en componist was de aanjager van de (op de textielindustrie na) grootste industrie van Tilburg in de vorige eeuw.

 

In 'Kessels' zijn de honderden instrumenten, de fabricage en het gebruik van de Kessels-instrumenten op een verrassende manier te zien. In ‘Kessels’ beleeft u het hele verhaal.

Kessels was van 1886 tot 1955 een innovatieve fabriek van muziekinstrumenten in Tilburg, met internationale faam en reikwijdte. Vrijwel alle instrumenten werden er geproduceerd, niet alleen koperen en houten blaasinstrumenten, maar ook strijk- en slaginstrumenten, piano's, pianola's en harmoniums en attributen voor fanfares en harmonieën. In totaal werden in de zeventig jaren dat de fabriek bestond meer dan een half miljoen muziekinstrumenten gemaakt, die over de hele wereld hun weg vonden. Nog steeds worden Kessels-instrumenten bespeeld, zowel door amateurs als beroepsmusici. Oprichter Mathieu Kessels was een gedreven en vooruitstrevende ondernemer, componist, organisator en stimulator van het muziekleven.

 

In vier museumzalen volgt u het verhaal van Kessels:

De Fabriek met een reconstructie van de historische fabriek.

De Instrumenten met een presentatie van alle instrumenten door Kessels gemaakt.

De Muziek gewijd aan de toepassing van de instrumenten, fanfares, bladmuziek, etc.

De Pianokamer, met bijzondere toetsinstrumenten.

Daarnaast wordt u verwelkomd in een filmzaal en is er een koffiekamer.

 

Meer dan een ondernemer

Mathieu Kessels was niet alleen een groot ondernemer, maar componeerde ook en stond aan de wieg van de Tilburgse muziekschool en van de landelijke federatie van harmonieën en fanfares. Tevens was hij een voor die tijd verlicht en sociaal voelend ondernemer voor zijn 360 medewerkers.

 

Muziekinstrumenten

Bij Kessels kunt u deze geschiedenis meemaken. U vindt hier niet alleen een unieke collectie Kessels muziekinstrumenten uit de zestigjarige geschiedenis, maar ook de originele werkplaatsen en gereedschappen, proefmodellen en andere getuigenissen van dit unieke en welhaast vergeten stukje historie.

 

Reparatiewerkplaats

Maar deze historie is geen verleden tijd; bij Kessels worden nog steeds instrumenten gerepareerd, gereviseerd en weer als nieuw gemaakt. Veel musici in Nederland spelen nog steeds op Kessels instrumenten. Wist u dat er zelfs een Kessels Kwartet is? Bij Kessels kunt u een blik werpen achter de schermen van de werkplaats. U ziet hoe de instrumenten honderd jaar geleden werden gemaakt en hoe ze nu, met hetzelfde vakmanschap en ambachtelijke precisie weer worden gerestaureerd.

 

Kessels Muziekinstrumenten Museum is gevestigd in Tilburg aan de Goirkestraat 96. Voor meer inlichtingen over uw bezoek, rondleidingen of evenementen neemt u contact op via mail: info@kesselsmuseum.nl of telefonisch 06-27273873, of u raadpleegt de website: www.muziekinstrumentenmuseum.nl

 

Huismuziek

- Studeren voor strijkers

Op zaterdag 29 september is er in het Akoesticum in Ede een nieuwe cursus voor strijkers: Effectief studeren. De docent is Peter van Praagh.

Er zijn nog enkele plaatsen vrij.
 

- Strijkkwartet
Op donderdag 4 oktober vindt in het Utrechts Centrum voor de Kunsten een strijkkwartet cursus voor beginners plaats. Er volgen nog twee van deze dagcursussen op de donderdagen 31 januari en 23 mei 2019. Als je aan twee of drie dagen meedoet krijg je een korting van € 10 per dag.

 

- Bach Orkestsuite 1

Onder leiding van docent Mimi Mitchell wordt op 8 en 9 november in Akoesticum Ede de Eerste Orkestsuite van J.S. Bach bestudeerd. Deze cursus is al volgeboekt voor hobo, fagot, cello en orgel.

 

- Niels Gade Octet voor strijkers
Docent is Miranda Rademaker. Op 24-25 november in Akoesticum, Ede

 

- Copland Appalachian Spring

Een nieuwe cursus in kamerorkestversie onder leiding van Kees van der Harst.
Op 26-27 januari 2019 in Akoesticum, Ede. Er is alleen nog plaats voor een concertmeester, voor strijkers en 1 slagwerker.

 

- Juxta Crucem Lacrimosa

Een nieuwe cursus rond Mozart, Lotti en Schütz met als docent Hebe de Champeaux.
Op 6 april 2019 in Akoesticum, Ede. Er is alleen nog plaats voor viool en altviool.

 

Info: www.huismuziek.nl

 

Kopij FASO-Nieuwsbrief - 2e helft 2018

Nummer Deadline Verschijningsdatum
2018-4 16 juni 30 juni
2018-5 8 september 22 september
2018-6 20 oktober 3 november
2018-7 1 december 15 december