U bent hier

FASO Nieuwsbrief 2017 - 5

FASO Nieuwsbrief 2017 - 5
30 september 2017

Van de redactie

 

Beste lezer,

Bij dezen ontvangt u de eerste Nieuwsbrief na de lange (te lange?) vakantie met een aantal zeer lezenswaardige en informatieve artikelen en nieuws. HET nieuws voor ons en u is, dat we een nieuwe eindredacteur gevonden hebben in de persoon van Geert Vinke, contrabassist in ‘het Haagse’. Geert stelt zich in een kort stukje aan u voor, maar  eerst nadat we afscheid genomen hebben van Jet Katgert die meer dan 13 jaar in de redactie van de FASO Nieuwsbronnen gezeten heeft, waarvoor wij onze grote dank uitspreken.
Als u naar de inhoudsopgave kijkt, ziet u, dat het muziekleven weer in volle hevigheid is losgebarsten en er weer op alle fronten en op alle mogelijke manieren gemusiceerd wordt. Dat was zeker het geval op de FASO Speeldag, die na het succes van vorig jaar, in reprise ging. Er doen nu al verhalen de ronde dat het al een beetje ‘zoals vroeger’ was.
Een activiteit die er in de zomer echt uitspringt is De Zomercursus Woudschoten. Indrukwekkend wat in Biezenmortel op organisatorisch en muzikaal terrein geboden wordt. Dit moet je als muziekliefhebber mee gemaakt hebben! Noteer daarom alvast de data voor de 57e (!) editie (zie beneden). De verdere inhoud van deze Nieuwsbrief laat zien dat er naast deze twee activiteiten in de komende maanden nog heel veel te beleven valt … 

Voor nu wensen we u veel leesplezier en een mooie voorbereidingstijd op al de concerten die geprogrammeerd zijn.

De redactie (Sanneke Hendrich, Ninon Vis, Wil Senden en Geert Vinke)
 

 

Afscheid eindredacteur Jet Katgert

In de vorige Nieuwsbrieven was het al aangekondigd, maar nu is het zover: Jet Katgert heeft haar stokje ‘eindredacteur van de FASO Nieuwsbrief’ doorgegeven! We zijn natuurlijk blij dat we een opvolger voor haar hebben gevonden in de persoon van Geert Vinke die zich hieronder voorstelt.
Maar een beetje weemoedig zijn we wel. Jet was binnen de FASO een begrip, een van de ‘oudgedienden’, zo te zeggen.

Jet was al vanaf het seizoen 2003/2004 actief binnen de redactie van het toenmalige ‘FASO Nieuws’, de papieren uitgave die voor de interactie tussen de FASO orkesten en leden zorgde.
Toen in 2006 de laatste editie van het ‘FASO Nieuws’ verscheen, stapte Jet geruisloos mee over naar de redactie van de nieuwe, digitale, FASO Nieuwsbrief met Piet Boekhoudt als hoofd- en eindredacteur en Wil Senden als mede-redactielid.

Toen Piet Boekhoudt medio 2013 (na 44 edities) als hoofd/eindredacteur stopte, werd deze functie gesplitst en nam Jet het eindredacteurschap op zich; Wil Senden werd hoofdredacteur en Ninon Vis en Sanneke Hendrich traden kort daarna als redactieleden toe.

Door deze veranderingen verscheen de Nieuwsbrief in dat jaar maar 6 keer, maar daarna ging de nieuwe redactie ‘full speed’ verder. Sinds haar aantreden verzorgde Jet maar liefst 28 uitgaven. Daarvoor, Jet, namens de FASO, alle lezers en de redactie: hartelijk dank! Het verdiende ‘bloemetje’ volgt later vanuit het FASO bestuur.
 

 

Geert Vinke stelt zich voor

Aan de in toenemende mate wanhopiger oproepen voor een nieuwe eindredacteur in de afgelopen edities van deze nieuwsbrief kon ik ten slotte geen weerstand meer bieden: met ingang van dit nummer heb ik deze taak overgenomen van Jet Katgert. In mijn arbeidzame leven heb ik veel eind- en hoofdredactiewerk gedaan, onder andere bij vakbladen op het terrein van water- en natuurbeheer.

Mijn eerste actieve kennismaking met symfonisch repertoire was in een speelgroep van Huismuziek in Zoetermeer, de voorloper van het Zoetermeers en nu het Rijnlands Symfonie-orkest, waar ik cello en altviool speelde. Eind van de jaren tachtig speelde ik alt in Euterpe in Den Haag, en vanaf begin deze eeuw contrabas. Dat doe ik nog steeds, nu als lid van Con Sequenza in Delft. Ik val vaak in bij andere orkesten in de regio en doe daarnaast mee in diverse musicalorkesten en gelegenheidsprojecten (met onder meer koorbegeleidingen).

Het FASO-Fluitensemble (FLENS)  Het ensemble bestaat al meer dan 50 jaar en staat sinds 2003 onder de zeer enthousiaste leiding van Egbert Jan Louwerse, voor wie deze FASO Speeldag het 25e optreden was dat hij met ons verzorgde.

FASO Speeldag 2017; een impressie door Wilma van der Heide

Sinds vorig jaar hebben we weer de jaarlijkse FASO-speeldag waarin we de pareltjes uit onze FASO-bibliotheek (her) ontdekken. Zaterdag 2 september is het weer zo’n een stralende dag geworden. Met een pluim voor de enorme inzet van Nelleke Geusebroek en Bekkie Doornweerd bij de organisatie van deze speeldag.  

Het Danscentrum oogt meteen gezellig en de eerste gasten zijn al gearriveerd.
Hartelijke begroetingen: “Leuk dat jij er ook weer bent” en ook veel nieuwe kennismakingen natuurlijk met een kleine vijftig deelnemers.     

De programmakeuze is vooral op filmmuziek gevallen  en we krijgen meteen de smaak te pakken. Ook omdat dat zo lekker klinkt met zo’n groot orkest. Dirigent Ruud van Eeten (voormalig voorzitter van de FASO, dirigent en componist) zet er verrassend snel de sokken in. Met veel oog voor details maar ook met humor. Kortom: het is onmiddellijk genieten. Op het programma staat, behalve de muziek van Schindler’s List, Pirates of the Caribbean en Jurassic Park, ook Festive Overture dat door Ruud voor het 60-jarig jubileum van de FASO in 2009 gecomponeerd werd en toen premiére gespeeld werd door het Amersfoorts Jeugdorkest.  Zijn werk blijkt zeer de moeite van het herontdekken waard. Jammer dat we niet alles kunnen spelen op zo’n dag!

Tijdens de slotpresentatie treedt ook het FASO-Fluitensemble (FLENS) (zie beneden) onder de bezielende leiding van Egbert Jan Louwers (onder meer hoofdvakdocent fluit aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen) op  met een prachtig programma (Tschaikowski, Mendelssohn en Desportes). De beide programma’s zijn een mooie afwisseling op elkaars repertoire en beide orkesten fungeren als aandachtig publiek voor elkaar. Wij ondersteunen hierbij graag de oproep van Egbert Jan om het FASO-Fluitensemble te laten optreden als extraatje  bij de concerten van FASO-orkesten. Succes verzekerd!     

Naast muziek was er ook genoeg ruimte om tijdens de koffie, de lunch met soep en kroketten, op het terras ervaringen en wetenswaardigheden uit te wisselen. 

De jaarlijkse FASO-Speeldag heeft haar succes dusdanig bewezen dat deze ook in 2018 wordt voortgezet met zowel een groter eigentijds werk als een ouder werk. Vanzelfsprekend weer uit de FASO-bibliotheek want dat blijft een van de doelstellingen: werken uit onze bibliotheek promoten zodat kennismaking met minder vaak gespeelde muziek mogelijk ook weer nieuwe ideeën voor de programmering van uw orkest kan opleveren.

Zorg dat u er (weer) bij bent! Het is echt heel bijzonder je te kunnen onderdompelen in dat FASO-gevoel.  Musici van buiten de FASO-orkesten zijn overigens ook zeer welkom!

Wilma van der Heide
 

Wie wij zijn … het Alkmaars Senioren Symfonie Orkest

In november van dit jaar hoopt het orkest het 50-jarig jubileum te vieren. Als je al ’n halve eeuw bestaat, aan wie moet je je dan nog voorstellen, want wij zijn toch wereldberoemd? In Alkmaar! Natuurlijk: aan de lezers van deze FASO Nieuwsbrief.
Waarom gaan wij ons in deze rubriek aan u voorstellen? Omdat wij u willen interesseren voor ons jubileumconcert. Op 12 november vindt deze feestelijke gebeurtenis plaats in de Vrijheidskerk, Hobbemastraat 2 te Alkmaar, aanvang 15.00 uur.
Ons programma voor die dag hebben we opgedeeld in twee delen. Vóór de pauze spelen we stukken uit het repertoire van de jaren ‘80 en ‘90. In die periode was Henk Tromp dirigent. Hij stond maar liefst 22 jaar op de bok. Hij dirigeerde niet alleen het orkest maar componeerde er ook voor. Een van zijn werken was ‘De Feestelijke Ouverture’, een werk dat op dit concert natuurlijk niet mag ontbreken.
In de tweede helft nemen we u mee naar het repertoire waar wij tegenwoordig mee bezig zijn. Op het programma staan onder andere klassieke composities zoals het Hoboconcert van Cimarosa, de Gavotte uit de Klassieke Symfonie van Prokofjev, twee delen uit de derde Symfonie van Schubert, enzovoort.

Het orkest heeft, als het om de bezetting gaat, een forse groei doorgemaakt. Bij de oprichting waren er strijkers en een piano. Later kwamen er hout- en koperblazers bij. Werden voorheen de plaatsen voor de hout- en koperblazers enkel bezet, nu kunnen we bogen op een formatie vergelijkbaar met die van een klein symfonieorkest. Met een bezetting van negen tweede violen en de rijkdom van drie altviolen voelen wij ons bevoorrecht. De groep eerste violen heeft nog vacatures.

Ber Kuijer
 

 

Mijn Favoriet of: hoe ontdekte ik klassieke muziek? (deel 1)

Nou, heel gewoon, door in een gehorig huis te wonen in Amsterdam. Het huis waar ik woonde is rond 1905 gebouwd, drie etages hoog d.w.z. op de begane grond heette het ‘huis’ en daarboven ‘één’, ‘twee’ en ‘drie-hoog’ (zo is dat in Amsterdam). Wij woonden op ‘één-hoog’ en de dunne houten vloer van ‘een-hoog’ was tegelijk het plafond van ‘huis’.
We zijn begin jaren ‘50 van de vorige eeuw. Nieuwe bewoners betrokken ‘huis’ en brachten een 78-toeren-platenspeler mee. De buurman was niet bescheiden in het geluid waarmee hij zijn platen afspeelde, tot grote ergernis van mijn moeder. Ik hoorde dat, vond ’t wel wat, het sprak mij wel aan, had alleen geen idee wat het was. Mijn oudere broer had inmiddels op de HBS kennis gemaakt met klassieke muziek en wist mij te vertellen, dat we naar de Ouverture Egmont van meneer Van Beethoven zaten te luisteren. Oh, dat was niet gek, zeg. Een andere keer hoorden wij door de vloer de Zesde Symfonie van diezelfde meneer schallen. Je kunt je voorstellen met hoeveel onderbrekingen dat werk afgespeeld werd, iedere keer die plaat omkeren. Der Erlkönig had buurman ook; van lieverlee groeide de collectie platen.
Mijn grootvader kwam ’n keer of twee per jaar bij ons logeren. Hij was beroepsmuzikant in het leger geweest en liefhebber van klassieke muziek, iets dat mij vóór het ‘buurman-evenement’ volkomen ontgaan was. Ik was zo’n jaar of twaalf. Mijn grootvader genóót van de muzikale ergernissen van mijn moeder. Hij trof in mij een geïnteresseerde leerling aan, die zijn verhalen over componisten en composities absorbeerde. De belangstelling voor klassieke muziek was ‘geopend’.
Ber Kuijer

​(Het tweede deel van deze bijdrage verschijnt in de volgende Nieuwsbrief)

Zomercursus Woudschoten 2017

Indrukwekkende slotdag in De Beukenhof in Biezenmortel

In het Brabantse Biezenmortel vond van dinsdag 8 tot vrijdag 18 augustus jl. de kamermuziekcursus voor jeugdige musici van 12 tot 25 jaar plaats. De organisatie lag bij het bestuur van de Stichting Zomercursus Woudschoten, dat ondersteund werd door een hele staf van docenten en medewerkers. Dit jaar waren 13 docenten en 5 stafleden actief, waaronder Carlos Callewaert en Bekkie Doornweerd.

Maar liefst 130 deelnemers hadden ingeschreven, voor een deel omdat ze eerder geweest waren of omdat ze gehoord hadden dat je daar écht naar toe moet! Vlak voor de cursus haakten twee zieke deelnemers af, waardoor op 8 augustus gestart is met 128 deelnemers. Met zo’n 90 deelnemers waren de strijkers als vanouds goed vertegenwoordigd en daarnaast waren ook alle hout- en koperblazers aanwezig en deelnemers harp, zang, slagwerk, piano, klavecimbel en fortepiano. Deze 128 deelnemers vormden gedurende de cursus 142 verschillende kamermuziekensembles, waarvan er op de slotdag ruim 120 optraden in een simultaanprogramma, verdeeld over 5 zalen en het buitenterras.

Namens de FASO bezochten Nelleke Geusebroek, Wilma van der Heide en Wil Senden de slotdag; zij waren diep onder de indruk van de organisatie, de sfeer, de entourage en het niveau van de uitvoeringen.  
Omdat er in vijf zalen en op het terras tegelijk gemusiceerd wordt, is het om te beginnen al moeilijk om te kiezen waar je naar toe gaat, in welke volgorde je gaat luisteren etc. Maar het uitvoerige, uitstekend verzorgde, programmablad, bood gelukkig houvast in de grote diversiteit van uitvoeringen: strijkensembles in alle mogelijke bezettingen, met en zonder blazers, blazers en groepen met percussie erbij en zangers begeleid op piano of door een ensemble. En wat componisten betreft: de ‘hele wereld’ komt voorbij: van Bach tot Bruch, van Vivaldi tot Sjostakowitsj, van Gershwin en Milhaud tot Piazzolla etc. etc. Dit alles dank zij de door de Stichting opgebouwde bibliotheek. En heeft u al eens gehoord van David Popper? Zijn ‘Requiem voor 3 celli en piano’ werd adembenemend mooi uitgevoerd! Voor cellisten is deze componist een absolute must (zie Wikipedia).

Na de optredens was er een goed verzorgd buffet, waarna het muziekfeest in de aangrenzende kerk werd voortgezet. In deze kerk vond, tot slot van deze feestelijke dag - in aanwezigheid van de burgemeester van Haaren, ouders, familie, genodigden en sponsoren -  de tutti-afsluiting plaats. Met dit jaar maar één soliste, die het publiek verraste met een veelzijdig zangprogramma van opera tot musical. Het gelegenheidsorkest onder leiding van Carlos Callewaert, samengesteld uit deelnemers, verzorgde de begeleiding, af en toe bijgestaan door een koor van deelnemers. Het niveau was hoog, zeker gezien de beperkte repetitietijd, en een staande ovatie voor alle spelers en zangers volgde.

Tijdens dit concert werd ook de Ru Sevenhuijsen Prijs 2017, genoemd naar de oprichter van de Zomercursus, uitgereikt. Dit is een prijs voor drie deelnemers die in de stijl van Ru Sevenhuijsen de cursus doorlopen, niet noodzakelijkerwijs als beste speler, maar als deelnemer die vooral op sociaal gebied eruit springt. Daarna kwam de ontlading voor de deelnemers met een door hun zelf opgezette Bonte Avond, tot in de kleine uurtjes. Vrijdagmorgen was het afscheid, deels verdrietig maar ook blij dat ze eindelijk naar bed konden. Op zondag 20 augustus hadden al 8 deelnemers ingeschreven voor Zomercursus Woudschoten 2018 (7-17 augustus).

In het kort: ‘Wij steken de loftrompet’ en kijken nu al uit naar Woudschoten 2018!
Uitvoerige informatie: www.zomercursuswoudschoten.nl

Bekkie Doornweerd, secretaris
 

 

Akoesticum; een home voor orkesten en ensembles

Nu de vakanties voorbij zijn, worden er bij veel orkesten plannen gemaakt voor de komende seizoenen, programma’s, activiteiten, concerten etc.
Veel orkesten organiseren ook repetitieweekends, in de wetenschap dat er dan vaak in korte tijd flinke resultaten uit de inspanningen worden gehaald en het is gezellig natuurlijk.
Als je een heel weekend met elkaar repeteert en samen bent, zie je dat het artistieke en het sociale elkaar enorm versterken. Wat is er mooier dan in zo’n inspirerende snelkookpan te zitten met je orkest.
Sinds januari 2015 kent Nederland een plek die daarvoor geheel is toegerust: Akoesticum, trainingscentrum voor de podiumkunsten.
Sinds de koninklijke opening ontvangt Akoesticum orkesten uit heel Nederland en ook uit het buitenland. Zij benutten de faciliteiten zoals de 12 verschillende zalen (voor groepsrepetities), symfonisch slagwerk, vleugels en piano’s, kistorgel, celesta, podiumdelen, lessenaars, theaterlicht etc, en niet te vergeten het Akoesticum café.
De overnachtingscapaciteit van Akoesticum is 56 kamers en maximaal 148 bedden, voor een betaalbare prijs.
Veel orkesten besluiten hun verblijf bij Akoesticum met een afrondend concert of openbare repetitie, waarvoor aardig wat publieke belangstelling blijkt te zijn.
De buitenlandse orkesten en ensembles gebruiken Akoesticum als uitvalsbasis tijdens hun tournee en een aantal orkesten, waaronder het Jeugd Orkest Nederland is een aantal weken en weekends per jaar bij Akoesticum.
Akoesticum is te vinden in de voormalige Frisokazerne in Ede, een rijksmonument, direct naast het station Ede-Wageningen. De reistijd vanaf Utrecht is per trein 26 minuten, vanaf Arnhem 11 minuten. Er is een rechtstreekse treinverbinding met Schiphol. De Intercity stopt voor de deur en ook met de auto is het gebouw goed bereikbaar. Er zijn 120 parkeerplaatsen achter het gebouw. Aan de achterkant gaat het terrein over in het natuurgebied van de Veluwe.
Alle informatie is te vinden op www.akoesticum.org
Behalve accommodatie biedt Akoesticum ook na/bijscholing en evenementen aan i.s.m. andere organisaties, op het gebied van muziek, dans en theater.
Naast orkesten, ensembles en koren maken ook conservatoria en andere organisaties en instellingen gebruik van Akoesticum. Op de agenda van de website is te zien wie dat zijn.

 

Zesde Archeon Spektakel voor Junioren Symfonieorkesten

Zondag 24 juni 2018 organiseert de Stichting Jeugdsymfonieorkesten Nederland (SJN) in samenwerking met Archeon in Alphen aan den Rijn weer een juniorenorkesten Spektakel. Deze dag, die bedoeld is voor juniorensymfonieorkesten en strijkorkesten, vindt dan voor de 6de keer plaats. Orkesten worden hierbij uitgenodigd zich op te geven voor dit evenement. De leeftijdsgrens van de deelnemers is 14 jaar.

Ieder orkest krijgt de gelegenheid een eigen concertje te geven van 20 minuten. Aan het eind van de middag vormen alle kinderen in de Arena van het park een tutti orkest en laten het publiek horen hoe mooi een mega-orkest van meer dan 500 muzikantjes klinkt!

Gedurende de dag is er voor alle kinderen volop de gelegenheid om het park Archeon te verkennen. Archeon is een themapark voor levende geschiedenis van de Prehistorie, de Romeinse tijd en de Middeleeuwen. Je ziet er spannende gladiatorengevechten maar ook zelf aan de slag gaan bij de smid of de bakker is een mogelijkheid.

De toegang voor orkestleden, dirigent en een beperkt aantal begeleiders is wel weer gratis. Alleen de controle op de toegang van orkesten gebeurt in 2018 door Archeon medewerkers; vooraf moet dan ook een ledenlijst met alle leden, dirigent en begeleiders door ons worden ingediend bij Archeon. Voor mee te nemen publiek zullen van te voren E-ticket kortingskaarten beschikbaar komen.

Opgeven kan vanaf nu!
Stuur een email naar bekkieprojects@yahoo.com en ruthwitte@yahoo.com
Omdat er een limiet zit aan het aantal deelnemers is het verstandig snel in te schrijven.
De inschrijving sluit op 1 januari 2018.

Stichting Jeugdsymfonieorkesten Nederland: www.jeugdorkest.com
 

Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

In de FASO Nieuwsbrief 2017-3 (15 mei 2017) maakten we melding van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam (van 27 januari t/m 3 februari 2018) in het Muziekgebouw in Amsterdam. Dit Festival is wereldwijd het eerste festival dat zo diepgaand en grootschalig een prachtig genre in de klassieke muziek viert: het strijkkwartet.

Een week lang is Amsterdam op dit gebied voor de hele wereld ’the place to be’; voor strijkkwartetten en componisten - van de wereldtop tot jong talent - liefhebbers en nieuwsgierige luisteraars. Zeven volle festivaldagen met ruim twintig strijkkwartetten en meer dan vijftig concerten, masterclasses, lezingen, coffeetalks en inleidingen.
Voor liefhebbers van het genre gaat letterlijk een wereld open!

Voor de volledige programmering en tickets zie: www.sqba.nl
 

Nationaal Concours voor Jeugdsymfonieorkesten 2018

Data en inschrijving voor zesde editie
In de FASO Nieuwsbrief 2017-4 werd de zesde editie van het Nationaal Concours voor Jeugdsymfonieorkesten al aangekondigd. De inschrijving hiervoor is nu geopend en orkesten kunnen zich inschrijven via de website (zie beneden), vóór 15 oktober a.s. Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
De voorrondes tweede en derde afdeling vinden op zaterdag 10 maart in Akoesticum Ede plaats; de voorronde voor de eerste afdeling op zaterdag 24 maart in De Harmonie te Leeuwarden. Deze voorronde maakt deel uit van de activiteiten in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad Europa 2018 en valt samen met de Cool Classic Concert Tour Finale die door het Frysk Jeugd Orkest wordt georganiseerd.
Uit elke afdeling gaan er twee orkesten naar de grote finale die op zaterdag 26 mei in De Doelen te Rotterdam plaats vindt. Deze orkesten krijgen een bijzondere opdracht mee.
De Stichting NCvJ heeft als missie: Akoestische orkestmuziek in symfonische bezetting door jongeren behouden, ontwikkelen en vernieuwen. Verder zijn er nog diverse educatieve onderdelen, ondergebracht in workshops en masterclasses.
Alle informatie, inschrijfformulier, hoofdreglement, referentierepertoire etc. is te vinden op www.jijspeelttochook.nl
 

Composities - ‘eens iets anders’ - voor orkesten van Will Hus

Will Hus uit Den Haag, die als bassist in het Haags Symfonie Orkest Euterpe en in het Bataafs Symfonie Orkest speelt, houdt zich ook bezig met componeren.
Voor een symfonie- of strijkorkest, dat bijvoorbeeld een Spaans/Zuid-Amerikaans programma wil samenstellen, schreef hij Divertimento Argentino, gebaseerd op een Argentijns folkloristisch idioom. Speeltijd 18 minuten.
Will Hus heeft ook uit een suite van Bartók materiaal samengesteld en gearrangeerd onder de naam  Bartokiade. Daarin komen diverse spelers uit het orkest solistisch aan hun trekken. Speeltijd 20 minuten.
Tenslotte bewerkte Hus vier ‘klassieke’ Beatlesongs  voor symfonieorkest in diverse bezettingen: Beatlemania. Speeltijd 12 minuten.

Dit alles is te vinden op: http://misa-indias.net/
 

 

Play-in in Kampen; samenwerking tussen het CKSO en Quintus

Het Christelijk Kamper Symfonie Orkest organiseert samen met de plaatselijke muziekschool Quintus een play te Kampen op 25 november.
Een dag samen muziek spelen, met workshops en ‘s middags als afsluiting een concert. Het thema is 'herfstnoten'. De dirigent is Vincent Pollemans. De dag begint om 9 uur en duurt tot 17:00 uur en vindt plaats in Quintus, Vloeddijk 38, 8262 GC te Kampen.
Bespeelt u of jij een strijkinstrument, dwarsfluit, hobo, klarinet, fagot, trompet,
trombone, hoorn of een slagwerkinstrument, dan bent u van harte welkom op deze dag.
Het belooft een fijne dag te worden.

De workshops worden gegeven door docenten van Quintus. De muziek is
gevarieerd, met klassieke en lichte muziek.

Meer informatie en opgeven kan op www.ckso.nl.
 

Scratch-Zauberflöte bij jubilerend Haarlems Amateur Symfonie Orkest

Ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan geeft het Haarlems Amateur Symfonie Orkest (HASO)
een bijzondere uitvoering van de opera ‘Die Zauberflöte’ van W.A. Mozart. De uitvoering  heeft het karakter van een Scratch-project met als bedoeling een verbinding te maken tussen de verschillende amateurorkesten in de regio. Daarom zijn voor deze speciale gelegenheid spelers van andere amateur-orkesten en individuele amateurmusici uitgenodigd om samen met het jubilerende HASO, o.l.v. dirigent Annelies Smit, mee te komen spelen.

Op zondag 29 oktober wordt er de hele dag intensief gerepeteerd, waarna deze dag wordt afgesloten met een groots slotconcert.
Studenten van het conservatorium uit Den Haag en Rotterdam zullen de solopartijen voor hun rekening nemen. Deze studenten zijn de afgelopen maanden gecoacht door stemcoach/sopraan Charlotte Riedijk en Gerda van Zelm, hoofdvakdocent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Koorzang wordt verzorgd door het  ‘Weiland Ensemble’, een gemengd koor met zangers uit Haarlem en Bloemendaal, Het Flowerdale Boys Choir aangevuld met leden van het Koninklijk Haarlems Mannenkoor  Zang en Vriendschap.
Kunstenaar Sipke Huismans heeft voor deze gelegenheid prachtige aquarellen gemaakt, die tijdens het concert zullen worden geprojecteerd.
Het concert ‘De Haarlemse Zauberflöte’, vindt plaats op zondagmiddag 29 oktober in de concertzaal van De Philharmonie te Haarlem, aanvang 15.30 uur.
Kaarten à € 19,50, zijn verkrijgbaar bij de kassa of te verkrijgen via de website van Philharmonie Haarlem. Donateurs, CJP  en houders van een Haarlempas, betalen € 17,50. Kinderen tot 14 jaar  € 9,50. Zie ook de website: www.haso-orkest.nl
 

 

Zweers en Beethoven bij Westerkamerorkest Amsterdam

Het Westerkamerorkest in Amsterdam bestaat binnenkort twintig jaar en viert dat begin 2018 met een bijzonder jubileumprogramma.
Het orkest, altijd op zoek naar minder bekende muzikale pareltjes, zal de eerste symfonie van de Nederlandse componist Bernard Zweers ten gehore brengen. Zweers (zie foto) was tijdens zijn leven een gevierd componist en docent aan Conservatorium van Amsterdam. Voor zover bekend is deze symfonie nooit eerder door een amateurorkest uitgevoerd. Het is prachtig Nederlands cultureel erfgoed dat het verdient om weer gespeeld te worden en gehoord te worden.

Tevens zal het orkest in samenwerking met drie talentvolle jonge musici het Tripelconcert van Beethoven spelen. Ook dit werk staat zelden op het programma in de Nederlandse concertzalen, en wordt beschouwd als het stiefkind van Beethoven.
Voor het project werkt het Westerkamerorkest samen met het Houtens Kamerorkest dat onder leiding staat van dezelfde dirigent, Taco de Vries. Ook het Houtens kamerorkest bestaat overigens twintig jaar, dus het is een dubbel jubileum.

Voor het jubileumproject is er nog plek voor musici. Met name strijkers en koperblazers zijn welkom! Repetities zijn op maandag van 19.45 tot 22.15.

Kijk voor meer informatie op www.westerkamerorkest.nl of mail naar
hetwesterkamerorkest@gmail.com
 

“Rise”, concert voor 2 fagotten en orkest door Vanessa Lann

Op 13 mei is tijdens het weekend Fagot Centraal in Groningen dit nieuwe werk gepresenteerd door Vanessa Lann, met fagottisten Dick Hanemaayer en invaller Freek Sluijs in de AE-zaal. De live stream is nog te zien op de Donemus Facebook pagina (facebook.com/Donemus). De opzet van het werk is uniek.
Fagottist Dick Hanemaayer kende verschillende composities van de Amerikaanse Vanessa Lann die hier al jaren woont en werkt en hij had de ingeving om haar te vragen een concert voor 2 fagotten en orkest te componeren dat geheel door amateurs kan worden uitgevoerd.
Het FagotNetwerk gaf de opdracht nadat er een subsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten was binnengekomen en op 19 november 2017 is het zover, dan spelen Martine Reurings en Dick Hanemaayer met het Van Wassenaer orkest o.l.v. Benjamin Broers de eerste uitvoering.
Concertos voor 2 fagotten en orkest bestaan al langer, Müthel, Ritter en Vanhall gingen Vanessa voor, maar dit werk is uniek, samenklanken als deze zijn nog nooit voor twee fagotten opgeschreven, ook de samenklanken binnen en met het orkest zijn net zo goed ongehoord.
Het werk begint direct met de twee solofagotten, fagot 1 staat voor het orkest, fagot 2 antwoordt vanuit het orkest vanaf de plek waar de fagotten altijd zitten. Hun tonen vervlechten zich in korte guirlandes en daarna klinken er repeterende ritmes die in deel 2 nog een belangrijke impuls aan de muziek zullen geven.

Met een sprong van een kleine none komen de fagotten uit op die prachtige lage C die velen vertrouwd in de oren zal klinken. Spelers en luisteraars krijgen volop de tijd om zich in deze klankwereld onder te dompelen. De pauken gaan als eerste meespelen met de toon c, de 1e violen met een hoge c. De sprong over de kleine none des-C komt ook terug in de cellogroep. Zo gaat het 1e deel van start. En ja, er vindt een opstanding plaats in dit deel.

Maar “Rise” biedt meer, klonk er binnen de wereld van de amateurorkesten ooit een dergelijk werk? Vanaf het begin van het ontstaan van deze compositie is het de bedoeling geweest om zoveel mogelijk spelers de gelegenheid te geven het te gaan spelen.

Er zijn afspraken gemaakt met uitgeverij Donemus om het werk voor orkesten in binnen- en buitenland speciaal beschikbaar te maken. De reacties hierop zijn zeer positief, meerdere orkesten hebben het werk geprogrammeerd. Deze ensembles zullen met nieuwe klanken kennis maken, die toch voortkomen uit een normaal notenbeeld; de opstanding van nieuwe muziek.

Uit elk orkest dat het werk gaat uitvoeren krijgen de twee fagottisten aardig wat noten en ritmes te verstouwen. Hoewel het werk geen virtuoze loopjes en cadenzen bevat op de manier die klassieke soloconcerten kenmerkt, stellen de solopartijen flink hoge eisen. In deel 2 komt er versnelling in de muziek met herhalende ritmische patronen, en staan de tonen d, f en g centraal. Het 3e deel brengt de klanken, tonen en intervallen van het 1e deel in herinnering. En er is zelfs een 4e deel waarin ritmische samenspel van het hele orkest uiteindelijk leidt naar een verrassend slot...

Dit artikel van de hand van Freek Sluijs verscheen eerder in De Fagot 18, een uitgave van het Fagotnetwerk – vereniging van fagottisten in Nederland en Vlaanderen.
 

Op de foto: de componiste Vanessa Lann (midden) en de premièresolisten Martine Reurings en Dick Hanemaaijer

 

Nederlands Blazers Ensemble seizoen 2017 - 2018

Het Nederlands Blazers Ensemble biedt weer mooie vooruitzichten voor het nieuwe seizoen! Het NBE gaat op ontdekkingsreis, laat artiesten van alle windstreken naar u toe reizen en traditiegetrouw spelen ze met AZC-bewoners die noodgedwongen wereldreiziger werden. Afwisselend met deze avontuurlijke programma’s blazen ze nieuw leven in oude meesterwerken. Hieronder ziet u een greep uit het programma; meer informatie en data vindt u op www.nbe.nl/programma

Georgië: een programma rond de fabelachtige Georgische muziek, met bijzondere muzikale helden uit de tournee ‘Made in Georgië’ van mei 2017.

Wanneer je deze artiesten live én virtueel terugziet in één van de concert in oktober, zul je na afloop zweren zelf in Georgië te zijn geweest.

Oost West Thuis Niet Best: een bijzondere verzameling muzikanten en componisten, (ex-)asielzoekers en vluchtelingen uit alle windstreken. Een immer actueel verhaal van verdriet en hoop op een betere toekomst.

Gestreken & Geblazen: De twee mooiste stukken van Antonín Dvořák? De Serenade voor blazers en het grijzer dan grijs gedraaide Celloconcert (maar nu in een splinternieuw Blazers-jasje gegoten door de Tsjechische componist Jan Dušek), samen met meestercellist Pieter Wispelwey.

Nieuwjaarsconcert: De pilot van twee Nieuwjaarsconcerten op 1 januari is zo goed bevallen, dat we er dit jaar weer twee organiseren op Nieuwjaarsdag, in samenwerking met Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Ook kun je weer bij de halve finales van de compositiewedstrijd ‘Op weg naar het Nieuwjaarsconcert’ de Familieconcerten, de jonge componisten aan het werk zien en horen.
 

 

Flutonicon nieuws

Flutonicon Fluitorkest
Een dag fluitspelen in een fluitorkest. Dat kan in het Flutonicon Fluitorkest. Iedereen die fluit kan spelen, nog niet zo goed, goed of heel goed, is welkom. De muziek krijg je een paar weken voor de speeldag. De eerstvolgende bijeenkomst is op zaterdag 7 oktober 2017.
Flutonicon Traversogroep
De Traversogroep voor gevorderden heeft in het najaar van 2017 weer vier bijeenkomsten, elke maand één. Heb je belangstelling om traverso te leren spelen, meld je dan aan. Bij voldoende belangstelling kan een nieuwe groep worden gestart.
Flutonicon workshops
Heb je belangstelling voor deelname aan een workshop, meld je dan aan. Bij voldoende belangstelling wordt de workshop georganiseerd.
Benelux Fluitconcours Ensembles 2018
In 2018 wordt het Benelux Fluitconcours Ensembles georganiseerd. Je kunt met een ensemble deelnemen in de categorie fluitensembles of de categorie ensembles met fluit en andere instrumenten. Een ensemble bestaat uit minimaal drie spelers.
Charles-Marie Widor, complete works for woodwind
Op 28 oktober 2017 wordt deze cd met een concert geïntroduceerd in Orgelpark, Gerard Brandtstraat 26, 1054 JK Amsterdam, 20:15 uur. Gespeeld worden: Suite Florentine, Introduction et Rondo, Suite, Serenade.
Voor meer informatie zie www.flutonicon.nl
 

Huismuziek

- Opvolging

Bij het Bureau Huismuziek is Didi de Poorter (PR en cursusorganisatie) opgevolgd door Bien Schijf. Zij verzorgt, samen met Sabine d’Hont, ook het E-news.
- Blazersweekeinde
Op 9 en10 december wordt in Conferentiecentrum De Glind een blazers-weekeinde gehouden voor dwarsfluitisten, hoboïsten, klarinettisten, fagottisten en hoornisten. Deze cursus is al volgeboekt voor dwarsfluit, hobo en fagot. Docenten zijn Francien Post en Ingrid Slangen. Op de lessenaars komen te staan: Eight Russian Folk Dances van Anatole Liadov en een dixtuor, dat haast als een orkest aanvoelt.
- Wegens succes herhaald

Wegens groot succes worden twee cursussen herhaald, te weten Beethovens Blazersensemble op 7 en 8 april in Akoesticum, Ede. Er is alleen nog plaats voor hobo en hoorn. Docent is Wilma Meijer. Gespeeld worden het octet en het rondino.
Ook herhaald wordt Mendelsssohn octet op 14 en 15 april 2018, eveneens in Akoesticum. Dit weekeinde is alleen voor strijkers. Docent is Miranda Rademaker. Struikelblok in dit prachtige werk is de virtuoze solistische eerste vioolpartij. De docent neemt deze voor haar rekening.
- Renaissanceweekend, kerst en workshopdagen

Het Renaissanceweekeinde (De vrouwen van de keizer) vindt plaats op 25 en 26 november. Met name gambisten en altviolisten zijn nog van harte welkom.
Ook dit jaar kan er weer met Kerst worden gemusiceerd in Westelbeers (22-27 december).
Nieuw zijn de workshopdagen in Steenvoorde, van 3 tot 6 januari 2018.
- Vind een medemuzikant

Op de website vind-een-medemuzikant.nl kan iedereen nu kosteloos op zoek naar medemusici (ook professionals), naar ontbrekende spelers voor een ensemble of band en naar muziekdocenten.
Voor info zie:  www.huismuziek.nl

Kopij FASO Nieuwsbrief

Lever uw bijdrage!

Kopij voor de volgende nieuwsbrief kunt u sturen naar:
redactie@faso.eu
We stellen het op prijs als u een toepasselijke afbeelding (foto,
logo o.i.d.) meestuurt. Let wel: we kunnen geen afbeeldingen
groter dan 1 Mb plaatsen zonder aanpassing; het zou ons erg
helpen als de afbeelding al gecomprimeerd is tot webpage -
formaat.
De deadlines en verschijningsdata van de FASO-nieuwsbrief tot
eind 2017 zijn weergegeven in de volgende tabel:

Verschijningsdata Nieuwsbrief 2017
Editie Deadline Verschijningsdatum
2017 - 6 28 oktober 11 november
2017 - 7 9 december 23 december